Porady

Pielegnacja i porady

Salon fryzjerski przestał być miejscem, do którego wpadamy, by podciąć końcówki. Szukamy tam także fachowych porad na temat pielęgnacji włosów oraz kosmetyków precyzyjnie odpowiadających ich potrzebom. Jesteśmy bardziej wymagające i w każdej kwestii chcemy korzystać z wiedzy specjalistów. Ponad polowa z nas uważa, ze fryzjer lepiej zna się na pielęgnacji włosów niż my same (badania koncernu L’Oreal).

Kto wie lepiej?

Fryzjer powinien być ekspertem nie tylko w dziedzinie stylizacji czy koloryzacji, ale także pielęgnacjiModel-4 włosów. Dziś to niemal nowa dziedzina nauki. Aby rozpoznać działanie setek odżywek, masek, szamponów i kosmetyków do stylizacji o różnym przeznaczeniu, przydałby się gruby podręcznik. Twoim podręcznikiem-przewodnikiem (niekoniecznie grubym) może byc właśnie zaufany fryzjer. – Tak naprawdę jedna istotna rzecz odróżnia domową pielęgnację włosów od tej wykonanej w salonie – mówią doświadczeni fryzjerzy, Eugeniusz i Damian Izdebscy z salonu Kadus w Zawierciu. – Ta druga zawsze wykonywana jest przez fachowca, który ma duże doświadczenie, zna problemy włosów i skóry głowy. Często dysponuje specjalistycznym sprzętem, np. mikro kamerą do diagnozowania skóry głowy.

 

Włosy jako przedmiot badań

Osoba niezwiązana z tym zawodem nie jest w stanie udzielić właściwej porady fryzjerskiej – twierdzi Eugeniusz Izdebski. Fryzjerzy zatrudnieni w dobrych salonach regularnie wyjeżdżają na szkolenia, kursy, co sezon uczą się nowych technik koloryzacji, modnego ciecia i pielęgnacji włosów. Ich wiedza pozwala także diagnozować poważniejsze problemy z włosami, np. przeszkolony i doświadczony fryzjer rozróżni Model-2łupież od czasowego uwrażliwienia skóry głowy czy podrażnienia wywołanego np. farbowaniem. Jeśli masz kłopoty z włosami [np. są one zniszczone rozjaśnianiem, farbowaniem, trwałą, zaczęty wypadać, przetłuszczają się lub pojawił się łupież], nie wstydź się pytać fryzjera. Fachowiec może od razu zastosować konkretne kosmetyki lecznicze i podpowiedzieć, czego szukać w aptece. Zastanawiasz się, czy Twoje włosy potrzebują nabłyszczającego serum czy raczej wygładzającego mleczka. Fryzjer, dokładnie oglądając włosy, może odradzić Ci zakup produktu, który Ci nie pomoże, i zaproponować inny, wprost dla nich stworzony. Jeśli pielęgnujesz włosy kosmetykami jednej firmy (np. farbujesz je od lat farba Welli lub L’oreal’a). warto kupić linię do pielęgnacji domowej tej samej marki – podkreśla Eugeniusz Izdebski. Czy to oznacza, ze jesteś już skazana na tę właśnie markę? Nie. Możesz zmienić kosmetyki, ale raczej nie powinnaś łączyć ze sobą produktów różnych firm. -W przeciwnym razie narażasz się na ich antagonistyczne działanie wynikające z różnego składu chemicznego – dodaje Eugeniusz Izdebski. Pułapki? Włosy mogą być matowe zamiast lśniące. Zielonkawe zamiast popielate.

 

Łamigłówka kosmetyczna.

Kosmetyki pielęgnacyjne sprzedawane w salonie różnią się znacznie od tych, które możesz znaleźć w supermarkecie, aptece czy perfumerii. Przede wszystkim produkowane są one przez firmy specjalizujące się w kosmetykach fryzjerskich, czyli przeznaczonych do farbowania, pielęgnacji i stylizacji włosów. To daje gwarancję, że są bardziej specjalistyczne: mają więcej wyselekcjonowanych składników korespondujących np. ze składnikami farb, kolorantów. barwiących szamponów i kuracji regenerujących. Marki gabinetowe są również wysoko wyspecjalizowane pod kątem problemów dotyczących określonego typu włosówteam-b1. Znajdziesz wśród nich osobne kosmetyki dla blondynek i brunetek, właścicielek kręconych włosów i zupełnie prostych, suchych i tłustych, cienkich i grubych, farbowanych itd. Pełna gama możliwości. Tylko tu możesz dobrać dla siebie szampon przeznaczony jednocześnie do włosów przetłuszczających się i cienkich lub przetłuszczających się i grubych. Nabłyszczacz specjalnie dla blondynek lub olejek do włosów przesuszonych i rudych. W wyborze odpowiednich produktów pomoże Ci fryzjer – to trochę tak jak w aptece. Sama nie próbuj. Nie zniszczysz włosów, ale jeśli kosmetyk okaże się nieodpowiedni, po prostu szkoda na niego pieniędzy. Kupując produkt polecony przez fryzjera, masz pewność, że nakierowany na konkretny problem zadziała lepiej niż inny, tylko w przybliżeniu odpowiadający twoim potrzebom. Mimo że składniki kosmetyku wcale nie są bardziej skondensowane, ich działanie i tak będzie silniejsze. l jeszcze jedno: produkty sprzedawane w salonach często są bardziej wydajne i mają większe opakowania (zwykle starczają na dłużej).

URODA nr 5, maj 2006, str. 124.